Bolesław Biegas

"Baletnica" ("Ballerine")

olej/płótno, 81,50 x 54,50 cm

ID obiektu 156477

Dla prezentowanej „Baletnicy” oczywistym kontekstem są kanoniczne z perspektywy lat 20. XX wieku wizerunki tancerek Edgara Degasa. Jego subtelne, wrażeniowe, niekiedy nieco dekadenckie obrazy z paryskiej opery mają jednak zupełnie innych charakter od prac Biegasa. W portretach sferyczny Biegas najczęściej wyobraża alegoryczne, pogrążone w ruchu postaci kobiece i obdarza je symbolicznym, hermetycznym sensem. Na początku XX wieku taniec stał się jedną z najnowocześniejszych sztuk, na której polu działały reformatorki tańca, takie jak Loie Fuller i Isadora Duncan. Tancerki te zerwały z klasycznymi kanonami baletu, dążąc do większej swobody ruchu i naturalnej ekspresji ciała. Czerpiąc inspirację z natury, filozofii i antycznych wzorców, stworzyły podstawy tańca nowoczesnego, w którym priorytetem stały się emocje, intuicyjność gestu oraz organiczny związek ruchu z muzyką. Właśnie tego rodzaju ekspresja zdaje się przeświecać z „Baletnicy” Biegasa. W centrum obrazu jawi się postać kobiety pogrążonej w transie tańca, ukazanej od pasa w górę, wkomponowanej w pulsujący układ barwnych okręgów i półkolistych linii. Jej ciało, wygięte w sposób niemal nierealny, eksponuje smukłą szyję i napiętą sylwetkę. Głowa, przechylona ku ramieniu, zdaje się spoczywać na uniesionym barku, a ręka, zmysłowo wygięta, subtelnie odsłania fragment ciała. Magnetyzujące spojrzenie i ledwie dostrzegalny uśmiech budzą wrażenie nieuchwytnej tajemnicy, zaś dłonie, ułożone w wyrafinowanych gestach inspirowanych mudrami hinduskimi, wprowadzają element duchowej symboliki. Tło, stworzone techniką pointylistyczną, pulsuje energią i połyskuje dzięki nałożeniu niezliczonych, misternie naniesionych kropek barwy. W dolnej partii płótna delikatne rozjaśnienie sugeruje zwiewność sukni baletnicy, której ruch nadaje obrazowi dodatkowej dynamiki. Kolorem dominującym jest nasycona czerwień – kontrastująca z chłodnymi tonami reszty kompozycji, sprawiająca, że całość zdaje się tętnić życiem, emanując siłą namiętności i wewnętrznego żaru. „Baletnica” to portret przedstawiający enigmatyczną tancerkę o hipnotyzującym, niemal demonicznym uśmiechu – budzącym skojarzenia ze słynną „Giocondą” Leonarda da Vinci. Równie tajemnicza jest konstrukcja technologiczna tego dzieła. Powstała w ramach projektu badawczego nad dziełem dokumentacja – przede wszystkim fotografie uzyskane dzięki fluorescencyjnej metodzie rentgenowskiej oraz intrygujące, wykonane skanerem XRF mapy rozkładu baru, miedzi, rtęci i ołowiu – umacniają wizerunek dzieła, które skrywa w sobie aurę tajemniczości i mistycyzmu, ale i uchylają rąbka sekretów skrywanych pod powierzchnią widzialnej warstwy malarskiej. Przede wszystkim wnikliwe oględziny fotografii rentgenowskiej ujawniają liczne zagadki, jakby celowo zaszyfrowane przez artystę w „Baletnicy”. W głębszej warstwie malarskiej, ukrytej pod sferycznym wizerunkiem kobiety, wyłania się niezwykłe odkrycie – autoportret Biegasa, powstały około 1910 roku. W górnej połowie płótna widoczna jest twarz z charakterystycznym wąsem Biegasa. Jeszcze niżej, w kolejnej warstwie, skrywa się sylwetka antropomorficznego pałacu, przypuszczalnie powstałego na początku XX wieku, a po prawej stronie obrazu – zagadkowy pochód dwóch postaci w białych szatach. Całość spowija atmosfera tajemnicy, której rozwiązania należałoby poszukiwać w fascynacji artysty spirytualizmem i mistyką. Niezaprzeczalnie, obraz ten miał dla Biegasa wyjątkową wartość – pozostał w jego prywatnym posiadaniu przez ponad pół wieku, aż do ostatnich dni jego życia.

Więcej informacji
Autor Bolesław Biegas
Daty życia autora (1877 Koziczyn k. Ciechanowa - 1954 Paryż)
Tytuł "Baletnica" ("Ballerine")
Czas powstania około 1925
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 81,5 x 54,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany p.d.: 'B. Biegas'
Opis szczegółowy na odwrociu stempel z numerem odnoszącym się do wymiarów podobrazia: '25' oraz papierowa nalepka inwentarzowa ze spuścizny artysty z opisem: '308 | Baletnica | 1925 | olejny', na krośnie malarskim dwie papierowe nalepki galeryjne oraz nalepka z opisem obrazu

Praca zostanie włączona do przygotowywanego katalogu raisonné prac malarskich artysty.
Literatura Bolesław Biegas, katalog wystawy, Wejman Gallery w Warszawie, Warszawa 2018, s. 48-49 (il.)

ARCHIWALIA

Inwentarz Jana Szymańskiego, nr kat. 308, Paryż 1954
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Bolesław Biegas, Wejman Gallery, Warszawa, 2018
Le Plessis Robinson, Société d'Histoire et d'Etudes, Paryż, 1949
Exposition des Tableaux Spheriques, atelier artysty przy Rue Jean Ferrandi 3 bis w Paryżu, 14 czerwca - 17 lipca 1949
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Bolesław Biegas

olej/płótno, 81,50 x 54,50 cm

"Baletnica" ("Ballerine")

ID obiektu 156477
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Bolesław Biegas
Daty życia autora (1877 Koziczyn k. Ciechanowa - 1954 Paryż)
Tytuł "Baletnica" ("Ballerine")
Czas powstania około 1925
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 81,5 x 54,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany p.d.: 'B. Biegas'
Opis szczegółowy na odwrociu stempel z numerem odnoszącym się do wymiarów podobrazia: '25' oraz papierowa nalepka inwentarzowa ze spuścizny artysty z opisem: '308 | Baletnica | 1925 | olejny', na krośnie malarskim dwie papierowe nalepki galeryjne oraz nalepka z opisem obrazu

Praca zostanie włączona do przygotowywanego katalogu raisonné prac malarskich artysty.
Literatura Bolesław Biegas, katalog wystawy, Wejman Gallery w Warszawie, Warszawa 2018, s. 48-49 (il.)

ARCHIWALIA

Inwentarz Jana Szymańskiego, nr kat. 308, Paryż 1954
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Bolesław Biegas, Wejman Gallery, Warszawa, 2018
Le Plessis Robinson, Société d'Histoire et d'Etudes, Paryż, 1949
Exposition des Tableaux Spheriques, atelier artysty przy Rue Jean Ferrandi 3 bis w Paryżu, 14 czerwca - 17 lipca 1949
Search engine powered by ElasticSuite