Amelia Paleczna

Portret dziewczynki z glinianym koszyczkiem

olej/płótno, 66 x 52,50 cm

ID obiektu 141993

Twórczość Amelii (Amalii) Palecznej jest wciąż mało znana i słabo opracowana przez historyków sztuki. W przypadku oeuvre tej, jak i wielu innych polskich malarek przełomu XIX i XX wieku, mamy niestety do czynienia ze szczątkowymi biografiami i całkowicie rozproszoną spuścizną. Urodzona w Krakowie Paleczna była notowana już w 1900 roku w gronie uczniów Stanisława Grocholskiego, który prowadził prywatną Szkołę Malarstwa i Rysunku w Monachium. Porównując znane obrazy artystki z dziełami jej pierwszego, i jak się wydaje jedynego, profesora, można dostrzec wiele podobieństw. Przede wszystkim widoczny jest w nich wpływ dawnych mistrzów, a w szczególności caravaggionistów. Świetne operowanie światłocieniem i stopniowe wydobywanie formy z mroku stanowi istotę malarstwa zarówno Grocholskiego, jak i Palecznej, co objawiło się doskonale w jej wczesnej pracy zatytułowanej „Śpiąca” z około 1900 roku (kolekcja prywatna). Sylwetka kobiety leżącej na łóżku została oświetlona silnym, punktowym światłem lampy naftowej niczym modele na płótnach samego mistrza włoskiego baroku – Michelangelo Caravaggia. Niestety bardzo mała ilość materiału porównawczego praktycznie uniemożliwia rekonstrukcję przemian, jakie zachodziły w jej twórczości na przestrzeni kolejnych dekad. Nieznany do tej pory portret dziewczynki z ceramicznym naczyniem daje możliwość nadbudowania ubogiej biografii Amelii Palecznej. Obraz ten jest nie tylko wnikliwym studium kompozycyjnym i psychologicznym małej modelki. Praca datowana najprawdopodobniej na rok 1929 (data nie w pełni nieczytelna) i opisana „Firenze”, umożliwia ponadto określenie destynacji, jakie artystka obierała w okresie XX-lecia międzywojennego. Jak przebiegała owa włoska podróż Palecznej i czy Florencja była w niej tylko jednym z przystanków? Obecny stan badań uniemożliwia udzielenie odpowiedzi na te pytania. Można tylko snuć przypuszczenia, że pobyt w Italii dał malarce możliwość zapoznania się z bogatymi zbiorami muzeów, czego wynikiem były tworzone wówczas kompozycje, łączące monachijski stimmung oraz spuściznę włoskich mistrzów renesansu i baroku.

Więcej informacji
Autor Amelia Paleczna
Daty życia autora (1870 Kraków - 1953 Kraków)
Tytuł Portret dziewczynki z glinianym koszyczkiem
Czas powstania 1929 (?)
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 66 x 52,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany l.g.: 'a. Paleczna' oraz sygnowany, datowany i opisany p.g.: 'a. Paleczna | Firenze | 1929 (?)'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Amelia Paleczna

olej/płótno, 66 x 52,50 cm

Portret dziewczynki z glinianym koszyczkiem

ID obiektu 141993
36000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Amelia Paleczna
Daty życia autora (1870 Kraków - 1953 Kraków)
Tytuł Portret dziewczynki z glinianym koszyczkiem
Czas powstania 1929 (?)
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 66 x 52,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl międzywojenne
Sygnatura sygnowany l.g.: 'a. Paleczna' oraz sygnowany, datowany i opisany p.g.: 'a. Paleczna | Firenze | 1929 (?)'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite