Alfons Mazurkiewicz

"Budowa"

olej/płótno, 90 x 130 cm

ID obiektu 162121

Alfons Mazurkiewicz był artystą, którego życie i twórczość splotły się w jedną, nierozerwalną opowieść o poszukiwaniu formy zdolnej pomieścić zarówno świat materii, jak i ducha. W pamięci przyjaciół i uczniów pozostał nie tylko jako wybitny malarz i wizjoner, ale także jako człowiek ciepły, nadwrażliwy i obdarzony poczuciem humoru, „Moniek” – wujek, sąsiad, mistrz. Jego śmierć, nagła i niespodziewana, przerwała w połowie zdania proces twórczy, który nieustannie pulsował świeżością. Urodzony w Düsseldorfie, zanurzony od początku w atmosferze Zachodu, Mazurkiewicz przywiózł do powojennego Wrocławia doświadczenie „obywatela świata”. Choć związał się z tym miastem na stałe, jego sztuka zawsze wyrastała ponad lokalny kontekst. W latach 50. objawił się jako indywidualność – laureat warszawskiego „Arsenału”, współtwórca awangardowej Grupy X i jeden z filarów Szkoły Wrocławskiej. Początkowo malował w duchu abstrakcji geometrycznej, wkrótce jednak farba na jego płótnach zaczęła gęstnieć, pękać, żłobić się w bruzdy przypominające reliefy natury. Te „organiczne” powierzchnie, poddane działaniu światła, ożywały – drgały i poruszały się niczym pejzaże oglądane w ruchu. Mazurkiewicz nie ustawał w poszukiwaniach. Z jednej strony fascynowała go sensualność materii, z drugiej – pragnienie dotarcia do tego, co niewypowiadalne. Inspiracje duchowe, zwłaszcza myśl Teilharda de Chardin, prowadziły go ku sztuce konceptualnej. Jego późne prace – dyptyki, obiekty, działania z pogranicza malarstwa i rzeźby – miały charakter eksperymentów filozoficznych. W „Tabliczkach bio-medytacji” artysta wprowadzał do dzieła zapachy żywicy, miodu czy grzybów, aby przez zmysły otwierać dostęp do energii życia. Z kolei projekt „Biotopu optymalnego” na Sympozjum Wrocław ’70 proponował wprowadzenie biomorficznych form w przestrzeń zniszczonego miasta, jakby chciał, by sztuka przywracała światu jego żywotność. Te dualizmy – natura i duch, ciało i idea, powaga i żart – przenikały całą jego egzystencję. Uczniowie wspominają profesora, który zamiast zamykać się w pracowni, prowadził ich na spacery po mieście, pokazując ochrową ścianę kanału Odry, czy zachód słońca nad Osobowicami, jako lekcję koloru. W pracowni zaś pozwalał im swobodnie eksperymentować, realizując własny „Program Otwarty”, który miał być szkołą wolności i dialogu. Był dla młodych przewodnikiem, ale i towarzyszem zabawy – potrafił grać na pokrywkach jak na instrumentach perkusyjnych, przerywać biesiadę, by zanotować nagły pomysł, albo zbierać pieczarki na rynku pod „Lipą Polsko-Czeską”, ku zgrozie milicjanta. Choć krytyka długo miała trudność z opisaniem jego twórczości – raz zbyt awangardowej, raz zbyt anachronicznej – dziś coraz wyraźniej widać jej wagę. Mazurkiewicz sformułował własną teorię duoplastycyzmu, próbę pogodzenia w sztuce wartości opozycyjnych, a jego dzieło, wciąż niedoceniane w wymiarze ogólnopolskim, pozostaje jednym z fundamentów powojennej awangardy wrocławskiej. Inspirował całe pokolenia – od neoawangardowych performerów, przez malarzy, po filmowców, którzy nauczyli się od niego patrzeć na rzeczywistość krytycznie i twórczo. 20 października 1975 Alfons Mazurkiewicz zmarł nagle, prowadząc zajęcia ze studentami. Miał zaledwie pięćdziesiąt trzy lata. W pamięci bliskich pozostał obraz człowieka o pięknych, ciepłych oczach, dowcipnego, serdecznego, a zarazem przenikliwego. W jego własnych słowach, zapisanych w tekście „Duo-plastycyzm” 1958 / ”Koncepercepcja” 1974, brzmi motto całego życia i sztuki: „Ja i moja sztuka to sztuka”.

Więcej informacji
Autor Alfons Mazurkiewicz
Daty życia autora (1922 Düsseldorf - 1975 Wrocław)
Tytuł "Budowa"
Czas powstania 1962
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 90 x 130 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Opis szczegółowy na blejtramie nalepka BWA Wrocław z opisem pracy: 'ATEST Nr 1 (AM) 82, poz.17 | ALFONS MAZURKIEWICZ | BUDOWA | 1962 | olej pł., 130 x 90 cm niesygnowany | katalog - Wrocław 1976, poz. 96'
Literatura Alfons Mazukiwicz, katalog wystawy, BWA Wrocław, red. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 1976, poz. kat. 96
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Alfons Mazurkiewicz, BWA Wrocław, grudzień 1976 – styczeń 1977
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Alfons Mazurkiewicz

olej/płótno, 90 x 130 cm

"Budowa"

ID obiektu 162121
45000 zł
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Alfons Mazurkiewicz
Daty życia autora (1922 Düsseldorf - 1975 Wrocław)
Tytuł "Budowa"
Czas powstania 1962
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 90 x 130 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Opis szczegółowy na blejtramie nalepka BWA Wrocław z opisem pracy: 'ATEST Nr 1 (AM) 82, poz.17 | ALFONS MAZURKIEWICZ | BUDOWA | 1962 | olej pł., 130 x 90 cm niesygnowany | katalog - Wrocław 1976, poz. 96'
Literatura Alfons Mazukiwicz, katalog wystawy, BWA Wrocław, red. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 1976, poz. kat. 96
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Alfons Mazurkiewicz, BWA Wrocław, grudzień 1976 – styczeń 1977
Search engine powered by ElasticSuite