Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Aleksandra Wejchert
Bez tytułu
technika własna/płyta pilśniowa, 90 x 30,50 cm
Aleksandra Wejchert była artystką, która śmiało podejmowała się nietypowych wyzwań artystycznych. Płynnie poruszała się w obrębie malarstwa i rzeźby, zacierając granice między nimi lub wręcz przeciwnie – akcentując cechy charakterystyczne danej techniki. Zaowocowało to niezwykle wszechstronnym dorobkiem artystki. W dziedzinie rzeźby tworzyła zarówno monumentalne realizacje w przestrzeni publicznej, jak i kameralne obiekty o organicznych, wywiedzionych z natury formach. Na pograniczu malarstwa i rzeźby powstawały również mozaikowe reliefy, których przestrzenność artystka budowała poprzez rytmicznie rozlokowane elementy wypukłe – głownie drewniane walce. Jej poszukiwania na polu malarstwa ewoluowały od grafiki warsztatowej przez malarstwo sztalugowe, na wspomnianych już reliefach kończąc. Trudno ją zaklasyfikować do konkretnego kierunku w sztuce: „Nie jest łatwe umieszczenie Aleksandry Wejchert na współczesnej scenie artystycznej. Jest oczywiście abstrakcjonistką, to jasne. Ale wydaje się nawiązywać do różnych nurtów abstrakcji, bez przywiązywania się do żadnego. I tak, interesuje się strukturami abstrakcji formalnej (struktury reliefowe), nie będąc ściśle konstruktywistką. Jej dzieła wywołują silne wrażenie ruchu, jednak nie jest ona sensu stricte artystką kinetyczną (chociaż jej ostatnie prace idą w tym kierunku). Ma pewne punkty wspólne z malarstwem ’Op’ poprzez użycie barwnych pasm tonalnych. Jednak faktura ma dla niej takie samo znaczenie co kolor. W istocie, jednym z aspektów szczególnych dla jej twórczości, jest jej sposób użycia kontrastujących ze sobą faktur powierzchni. Innym aspektem, być może najbardziej charakterystycznym, jest silne wrażenie rytmu, które wyzwalane jest w większości jej dzieł” (Cyril Barrett, wstęp do katalogu indywidualnej wystawy Alexandry Wejchert w Galerie Lambert, Paryż 1968). Malarstwo artystki to w dużej mierze żywy i jednolity kolor, który potęgował moc obrazu. Jak wypowiadała się artystka: „Kolor jest dla mnie bardzo ważny. Kiedy mam już jasną wizję kształtu, dopiero wtedy zaczynam myśleć, jakie materiały będą odpowiednie do powołania do życia w niezakłóconym kształcie tego, co już sobie wyobraziłam. Z tego wynika różnorodność materiałów, których używam”.
Autor | Aleksandra Wejchert |
---|---|
Daty życia autora | (1921 Kraków - 1995 Dublin) |
Tytuł | Bez tytułu |
Technika | technika własna |
Materiał | płyta pilśniowa |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 90 x 30,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | abstrakcja geometryczna |
Opis szczegółowy | na odwrociu nalepka z opisem: 'AW122' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Aleksandra Wejchert
technika własna/płyta pilśniowa, 90 x 30,50 cm
Bez tytułu
Autor | Aleksandra Wejchert |
---|---|
Daty życia autora | (1921 Kraków - 1995 Dublin) |
Tytuł | Bez tytułu |
Technika | technika własna |
Materiał | płyta pilśniowa |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 90 x 30,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | abstrakcja geometryczna |
Opis szczegółowy | na odwrociu nalepka z opisem: 'AW122' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |