Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Agata Bogacka
Bez tytułu
akryl/płótno, 81 x 60 cm
Wczesna twórczość Agaty Bogackiej wpisuje się w przemiany polskiego malarstwa po 1989 roku, kiedy artyści coraz częściej sięgali po język autobiografii i intymnej narracji, przełamując dominację dyskursu konceptualnego. Jej obrazy – pełne szczerości, ale i przewrotnego humoru – stanowiły komentarz do życia emocjonalnego, relacji partnerskich oraz tożsamości płciowej, wpisując się w szersze poszukiwania sztuki młodego pokolenia. Prace Bogackiej z przełomu lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku lokują artystkę w nurcie nowej figuralności, silnie związanej z doświadczeniem codzienności i prywatności. Obrazy z tego okresu, operujące uproszczoną formą i pastelową, niekiedy niemal dziecięcą kolorystyką, przedstawiają świat bliskich relacji, emocji i intymnych gestów. Postacie pojawiające się w jej kompozycjach są zanurzone w codziennych sytuacjach, co nadaje pracom autentyczność i subtelną narracyjność. Prezentowany na aukcji obraz jest portretem kuzynki artystki. Postać, uproszczona i ujęta mocnym, czarnym konturem, wpisuje się w charakterystyczny styl Bogackiej, wypracowany poprzez redukcję formy i skoncentrowanie się na emocjonalnym ładunku figuracji. Paleta kolorystyczna jest oszczędna, zdominowana przez chłodne odcienie szarości i błękitu, co nadaje kompozycji melancholijny, zdystansowany ton. Powtarzalny wzór w tle – koncentryczne koła – kontrastuje z ekspresją figury, sugerując napięcie między jednostką a jej otoczeniem. Charakterystyczna dla Bogackiej intymność i psychologiczny rys postaci są tu szczególnie wyraźna. Bohaterka, oparta na dłoni, wydaje się zamyślona, a nawet przytłoczona. Obraz nie jest portretem w klasycznym sensie, lecz emocjonalną notatką – zapisem nastroju. Stylizowana figura i płaskie, dekoracyjne tło przywodzą na myśl rysunkowy idiom, który artystka wykorzystywała, aby mówić o bliskości, samotności, relacjach i uczuciach. Obraz można więc odczytać jako reprezentatywny przykład intymnego malarstwa Bogackiej, w którym prywatne doświadczenie staje się punktem wyjścia do uniwersalnych refleksji o kondycji jednostki. Geometryczny motyw powtarzalnych kręgów dodatkowo podkreśla poczucie zamknięcia i monotonii, kontrastując z żywą, psychologiczną obecnością postaci. Choć późniejsze realizacje artystki ewoluowały w stronę abstrakcji, to właśnie wczesne prace wyznaczyły charakterystyczny ton jej twórczości – wrażliwość na relacje międzyludzkie, zainteresowanie pamięcią osobistą i społeczną oraz badanie sposobów, w jakie obrazy mogą opowiadać o doświadczeniu jednostki.
Autor | Agata Bogacka |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1976, Warszawa) |
Tytuł | Bez tytułu |
Czas powstania | 1999 |
Technika | akryl |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 81 x 60 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | nowe pokolenie po 1989 |
Sygnatura | sygnowany i datowany na odwrociu: 'AGATA | 1999' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Agata Bogacka
akryl/płótno, 81 x 60 cm
Bez tytułu
Autor | Agata Bogacka |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1976, Warszawa) |
Tytuł | Bez tytułu |
Czas powstania | 1999 |
Technika | akryl |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 81 x 60 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | nowe pokolenie po 1989 |
Sygnatura | sygnowany i datowany na odwrociu: 'AGATA | 1999' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |